Lagow, Polen zomer 2014

Wanneer mensen mij vragen waar ik heen ga met vakantie dit jaar en mijn antwoord is Polen. Dan is de reactie die je krijgt… POLEN??!! Mensen zijn heel verbaasd wanneer je zegt dat je met vakantie naar Polen gaat.

Tien jaar geleden reden we voor het eerst naar Polen en zijn er daarna al meerdere keren geweest. Het is een heel prettig land om te vertoeven qua natuur, de vriendelijke mensen, de moderne winkelcentra, het weer, de benzineprijs ;-), andere prijzen en nog veel meer …..

Al vroeg vertrokken richting onze vakantiebestemming deze zomer, naar het plaatsje Lagow in Polen. Het is toch zo’n 800 kilometer rijden, dus lekker op ons gemak die kant op.

Nu is dit niet de eerste keer dat wij op vakantie gaan naar Polen. Wij zijn al een paar keer naar de stad Zielona Gora geweest. Dit jaar wilde wij eens ergens anders neerstrijken en dat is het vakantiepark Mundi Recra in Lagow geworden.

Lagow ligt op nog geen 1,5 uur rijden van Berlijn. Het is een eeuwenoud kuuroord en een zeer populaire toeristenplaats. Het dorp is vooral bekend dankzij het jaarlijkse Filmfestival Lagow en het Johannieter Kasteel. Lagow wordt omgeven door prachtige, kristalzuivere meren met een totale lengte van dertig km, waarvan er dus ook één (met strand) grenst aan dit vakantiepark. Niet voor niets wordt Lagow ook wel het Poolse paradijs genoemd.

In deze fantastische, bosrijke omgeving zijn er volop mogelijkheden om te recreëren en te ontspannen. U kunt er onder meer paardrijden, kajaktochten maken, vissen, mountainbiken en duiken (inclusief cursussen) en tevens is er een modern beautycentrum in de buurt.

We hebben een mooi appartement, waar we een week verblijven. Wat meteen opvalt is de eenvoud, maar toch ook de moderne inrichting. Geen vaatwasser, maar dat overleef ik ook wel, denk ik ;-). Minimaal aantal aan bestek, borden, pannen en glazen, maar dan wel weer handdoeken. Geen informatieboek met gebruiksaanwijzingen en uitleg mbt apparaten en appartement. Ook weer niet erg, want alles spreekt eigenlijk voor zich. Wat heerlijk kan eenvoud toch op zijn tijd zijn.

Dag 1 doorgebracht met het uitpakken van al onze spullen en het uitrusten van de lange rit. Ook het restaurant uitgeprobeerd, heerlijk gegeten! Op tijd naar mijn nieuwe bed gegaan en ook nog eens lekker geslapen….

Dag 2 toch op weg geweest naar het oude vertrouwde Zielona Gora. Ongeveer 50 minuten rijden vanaf Lagow. Onderweg een gigantisch groot beeld gezien van Jezus. Deze gaan we zeker bezoeken een dezer dagen. Hij lijkt erg op het beeld, waar Rio de Janeiro om bekent staat.

We hebben in Zielona Gora een bezoekje gebracht aan vrienden van ons die daar wonen. Kadootjes voor de kids meegebracht…. Een leuk weerzien!

Dag 3 het dorpje Lagow zelf wezen ontdekken. Het is klein, maar heel gezellig. Weinig winkels voor zo een toeristisch plaatsje… En op zondag schijnen alle Poolse mensen het water op te zoeken, wat met dit mooie weer ook niet raar is! We hebben het Johannieter Kasteel gezien, maar konden niets bezichtigen. Dat is mij ook opgevallen, dat er weinig andere talen worden gesproken als Pools. Ook geen info in andere talen…. Net op het moment dat wij naar huis wilde gaan, begon het te onweren en regenen. We waren dan ook net op tijd thuis…

Dag 4 zijn we naar Berlijn geweest. Ergens buiten het centrum de auto geparkeerd en dan met het openbaar vervoer Berlijn verkennen. We hadden een dagkaart, voor ons drietjes, voor €16,20 gekocht en konden dus van alles gebruikmaken. Zo makkelijk!

Zo zijn we uitgestapt bij de Friedrichstrasse en naar de Brandenburger Tor gewandeld. Veel mensen gezien en veel foto’s gemaakt. Het Rijksdaggebouw gezien, het memorial voor de Sinti en Roma, AlexanderPlatz en nog veel meer. Helaas niet alles… Misschien nog een keertje terug? Berlijn is zeker een aanrader!

Dag 5 eerst effe bijkomen van een lange, maar heerlijke dag in Berlijn. Daarna zijn we naar Swiebodzin gereden om het beeld van Jezus te bezichtigen. Het beeld is 33m hoog. Ze zijn met de bouw begonnen in 2008 en het was af op 6 november 2010.

Dag 6 weer naar onze vrienden in Zielona Gora geweest en ook een Poolse wolwinkel van binnen mogen zien! Wow wat een mooie wol allemaal, maar ik heb mij ingehouden en NIETS gekocht!

Dag 7, alweer de laatste dag…. Vandaag nog een rondje Lagow voor de laatste keer en vanavond weer richting huis.

We hebben een heerlijke vakantie gehad! Eens kijken waar we in 2015 naar toegaan…..